Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ

Πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων


Για Μας

Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Η Α΄ Λυκείου του Γενικού Λυκείου Προαστίου Καρδίτσας, στα πλαίσια των σχολικών προγραμμάτων δραστηριοτήτων, με την καθοδήγηση του καθηγητή Αλεξάνδρου Γκίκα, ως συντονιστή και του Δντή του σχολείου κ. Μουζιούρα Νικόλαο, δημιούργησαν αυτό τον ιστοχώρο για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα του προγράμματος πολιτιστικών θεμάτων, σχετικά με την Βυζαντινή εικόνα ως πολιτιστική κληρονομιά.
Προβολή πλήρους προφίλ

Η βυζαντινή ορθόδοξη αγιογραφία

Η βυζαντινή ορθόδοξη αγιογραφία δεν είναι απλά μια "τέχνη", είναι ιερή τέχνη. Δεν είναι "ζωγραφική", είναι θεολογία. Δεν είναι "καλλιτεχνική έκφραση", είναι προσδοκία σωτηρίας. Δεν είναι "στολίδι", είναι συνάντηση με το θείο. Δεν είναι "φωτογραφία", είναι "εις Χριστόν παιδαγωγία". Δεν είναι "αντικείμενο", είναι ιερό σκεύος. Δεν είναι "υλική αξία", είναι υπέρβαση. Δεν είναι "συλλεκτικό είδος", είναι παρηγοριά, παραμυθία και ανάπαυση των Ορθοδόξων Χριστιανών κοντά στον Τριαδικό Θεό.

Χαρακτηριστικά της Βυζαντινής Αγιογραφίας

Ο χαρακτήρας της Ορθόδοξης αγιογραφίας ειναι σεμνός, κατανυκτικός, με πνευματικό και όχι σωματικό κάλλος. Τα άγια πρόσωπα εικονίζονται "εν αφθαρσία", με πνευματική και σωματική ρωμαλεότητα, με ανδρείο και γενναίο φρόνημα, με ευθύτητα. Η εικόνα ειναι η σκάλα που μας ανεβάζει στον Ουρανό, αλλά και κατεβάζει τον Ουρανό στη γη. Ειναι ένα σημείο συναντήσεως κτιστού και ακτίστου, παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος, του "νυν" και "αεί".

Ιδιότητες της Βυζαντινής Αγιογραφίας

Η Βυζαντινή αγιογραφία: 1. Καταργεί το κοσμικό φως. Σε καμμία Ορθόδοξη εικόνα δεν αποδίδεται σκιά. Όλα ειναι φωτεινά και ευδιάκριτα, επειδή φωτίζονται από τον Ανέσπερο Ήλιο της Δικαιοσύνης, τον Χριστό. 2. Καταργεί τον κοσμικό χώρο και χρόνο. Η εικόνα διατηρεί τα ιστορικά στοιχεία και πλαίσια αυτού που απεικονίζει, αλλά δε δεμεύεται από αυτό. Ο Τριαδικός Θεός ειναι άχρονος και αχώρητος. Ο χώρος και ο χρόνος ειναι ανθρώπινα μεγέθη. Έτσι, η ορθόδοξη αγιογραφία δε διστάζει να αποδεσμευτεί απο τη φυσιοκρατική αντίληψη της κοσμικής τέχνης. 3.Καταργεί την προοπτική. Δεν τηρείται η φυσική τάξη των πραγμάτων. Αυτή η αντίστροφη προοπτική, δηλώνει το μυστικό βάθος της εικόνας, που ειναι το σωτηριώδες έργο του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού.

Σχολές της Βυζαντινής Αγιογραφίας

H βυζαντινή αγιογραφία περιλαμβάνει τη φορητή εικόνα, την τοιχογραφία, το ψηφιδωτό και τη μικρογραφία, πού κοσμεί χειρόγραφους κώδικες και βιβλία.
Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες χρησιμοποιήθηκαν κυρίως κηρόχυτες και έγκαυστικές φορητές εικόνες και ψηφιδωτά. Τα ψηφιδωτά, μέχρι την εικονομαχία, κυριαρχούσαν στην ιστόρηση των ιερών ναών, επειδή οι μικροσκοπικές ψηφίδες της χρωματισμένης ύαλόμαζας, με την ανακύκλιση και αντανάκλαση του φωτός, αναδείκνυαν ταχρώματα λαμπερά και ζωηρά, δημιουργώντας μίαν υπερβατική ατμόσφαιρα. Σταδιακά, όμως, αυξάνεται ή χρήση της φορητής εικόνας και της τοιχογραφίας, είτε με τη μορφή της υδατογραφίας είτε με τη μορφή της ξηρογραφίας .Ή περίοδος της δυναστείας των Παλαιολόγων αυτοκρατόρων του Βυζαντίου (1261-1453) θεωρείται ό χρυσούς αιών της βυζαντινής αγιογραφίας.
Την εποχή αυτή διαμορφώνονται δύο Σχολές-τεχνοτροπίες: ή Μακεδονική, πού κυριαρχεί μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνος και ή Κρητική, πού ανθεί κατά τον 16° αιώνα.
Ή Μακεδονική τεχνοτροπία χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα με πλατιά σαρκώματα και φωτίσματα. Τα σώματα διαγράφονται κάτω από τα ενδύματα. Ή πτυχολογία είναι πλούσια και διακοσμείται με θεαματική λεπτομέρεια, ενώ παρατηρούνται ένταση, κίνηση, ελευθερία, πλούσια χρώματα και έντονη έκφραση της ψυχολογικής καταστάσεως των εικονιζόμενων προσώπων. Κύριος εκφραστής αυτής της τεχνοτροπίας υπήρξε ό Μανουήλ Πανσέληνος, πού ανεδείχθη στο πρώτο ήμισυ του 14ου αιώνα.
Τέλη του 14ου αιώνα καλλιεργείται ή Κρητική τεχνοτροπία. Κύρια χαρακτηριστικά είναι οι σκοτεινότεροι προπλασμοί, κυρίως στα πρόσωπα, όπου χρησιμοποιείται, το καφέ και όχι το πράσινο χρώμα της μακεδονικής σχολής.Ή τέχνη είναι απλή, λιτή, με μυστικό ασκητικό χαρακτήρα. Το φως είναι πλέον λιγοστό και μοιαζει να πηγάζει από κάποιο βάθος, στοιχείο πού υποβάλλει στον θεατή άποφατισμό και βαθιά κατάνυξη. Κύριος έκιροσωπος αυτής της τεχνοτροπίας είναι ό Θεοφάνης ό Κρής.

Ενδιαφέρουσες Συνδέσεις

  • Αλέξανδρος Γκίκας
  • ΕΔΡΑ
  • Εκκλησία της Ελλάδας
  • Θεολογία και Κοινωνία
  • ΘΡΑΝΙΟ
  • Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
  • Σχολικό Δίκτυο
  • Υπουργείο Παιδείας
  • Υπουργείο Πολιτισμού

Αρχειοθήκη ιστολογίου

  • ►  2009 (2)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
    • ►  Φεβρουαρίου (1)
  • ►  2008 (2)
    • ►  Απριλίου (1)
    • ►  Μαρτίου (1)
  • ▼  2007 (14)
    • ►  Δεκεμβρίου (2)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
    • ►  Ιουλίου (1)
    • ►  Μαΐου (2)
    • ►  Απριλίου (1)
    • ►  Μαρτίου (4)
    • ▼  Φεβρουαρίου (2)
      • ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ
      • Η ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
    • ►  Ιανουαρίου (1)

Αξίζει να το δείτε...

  • Αγιογραφίες
  • Η Βυζαντινή Αγιογραφία χθες και σήμερα
  • Νίκου Ζία: Ο Φώτης Κόντογλου και η Νεοελληνική Ζωγραφική
  • Περί Βυζαντινής Αγιογραφίας - Ανάλυση Βυζαντινής ζωγραφικής
  • Το Ψαλτήρι

Speakeasy Speed Test

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΚΙΚΑΣ

Φόρτωση...
Powered By Blogger

Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2007

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ

Αναρτήθηκε από Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ στις 6:45 μ.μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
Εγγραφή σε: Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Creative Commons License
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα.